A pénzintézeti reklámokról:
Elsőre a betéti kamatról. Mindenki tudja: Négy láb, jó láb, két láb, rossz láb; azaz minél magasabb a betéti kamatláb annál jobban járunk. Természetesen, azt viszont minden pénzügyi tanácsadó tudja, hogy a banki lekötött betétek hozama hosszútávon az infláció körül van. Namost, ezt mégsem lehet az ügyfeleknek így eladni: „ha ide teszi pénzét, az megőrzi reálértékét”… Ráadásul minden bank elemi érdeke a betétek gyűjtése, hiszen a tartalékképzés szabályai szerint 1 forint betét után 10-20 forintnyi hitelt is kihelyezhetnek. Ez utóbbin köztudottan jól szoktak keresni.
Másodszor a banki betéti plakátokról! A lényeg: a plakáton valami vérlázítóan nagy számnak kell állnia, baromi nagy méretben, középen. Aztán lenn, apró betűvel valami olyan huncutság, ami azért visszabillenti a mérleget. Ráadásul, valahol fel kell tüntetni az EBKM értéket is. Ez az „Egységesített Betéti Kamatláb Mutató” rövidítése és a 365 napra vetített kamat értékét adja. Általában - minő véletlen - az EBKM értéket egészen apró betűkkel szedik.
Nos nézzük, milyen trükköket lehet alkalmazni!
1. A kiírt kamat több mint egy évre vonatkozik.
Erre a 2006-osi kamatadómizéria idején volt a legszebb példa: az egyik bank 11%-os kamatot ígért a betéteikre. Nagy betűvel. Lent az apróbetűben meg leírta, hogy a fenti kamat másfél évre igaz. EBKM 8,1%.
2. A kamat csak egy rövid periódusra vonatkozik.
Ez a legtrükkösebb, ugyanis itt az EBKM is stimmelni fog. A megjelölt éves kamat ugyanis csak egy rövid futamidejű lekötött betétre vonatkozik. Jellemzően két hónapra. Ezek a betétek jellemzően két hónap után automatikusan újra két hónapra lekötődnek. Azt persze senki sem állította, hogy a következő két hónapban is ugyan ennyi lesz a kamat. Az emberek többsége meg lusta lesz továbbvinni a betétjét. Nyíltabb bankok közlik is, ez a kamat csak az első két hónapra vonatkozik, később „a kamatok az általános kiírás szerint alakulnak”. A szemérmesebbek erről csak hallgatnak.
A fentiek durvított változata a következő kitétel: az akció csak új betétekre vonatkozik. Magyarul: szeretnék új ügyfeleket becsábítani, de nehogy már a régieknek, akik úgyis már itt vannak, azoknak is akciós kamatot adjak, még ha rövid időre is…
3. A kamat csak bizonyos feltételekkel vonatkozik
Erre jó példa: a kamat az ötmillió forint feletti részre vonatkozik (értsd: az első öt millióra vacak kamatot adok). Még durvább változata: az akciós kamat az első egymillió forintra vonatkozik, ha a betét összege több mint tízmillió forint. Magyarul az első millióra adok egy jó kamatot, a pénzed maradék minimum 90%-ra meg egy …-t.
4. A kamat csak akkor vonatkozik, ha még mást is vesz az ember
Ennek szép példája, amikor a bank valami gyenge befektetési alapot szeretne elsütni: ilyenkor meghirdetik, nagyon jó kamatot adnak a betétre … ha ugyan annyi értékben az ügyfél vásárol a bank (mondjuk) Aranybánya befektetési alapjából. (Azt persze nem kell az ügyfél orrára kötni, hogy az Aranybánya alap elsősorban a bank alapkezelőjének aranybánya és nem az ügyfélnek…) És akkor a betéti részen még mindig megjátszható az 1-2-3 pontok.
Összefoglalva
Kérem, jegyezzék meg egyszer és mindenkorra - nincs ingyen ebéd! Azaz, írhatnak a plakátokon amit akarnak – banki kamatokon eddig csak a bankok gazdagodtak meg. Mégis, most sokakat meglepek: igen, ajánlom Önöknek a banki termékeket. Pénzük egy részét jó ebben tartani. Azt a részt, amiről tudják, hogy azonnal hozzá akarnak férni vagy amiről a számláikat fizetik, illetve hitelfelvételre is tökéletesek a banki konstrukciók!
További megtakarításaikra, ha valóban növelni akarják a pénzüket, én viszont mást ajánlok!:
Befektetéshez között életbiztosítást eseti alszámlával
|